Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.
En bil kräver underhåll. Den utsätts för många påfrestningar, speciellt under vinterhalvåret vid blött och kallt väglag. Därför är det rekommenderat att regelbundet kontrollera hur bilen mår. Ofta behöver du inte lämna in den på verkstaden utan det räcker med en snabb check.
Byte till sommardäck är ett klassiskt vårtecken
Under slutet av mars eller i början på april brukar den svenska vintern nå sitt slut. Ett tydligt tecken på att våren är på gång brukar vara att man behöver byta till sommardäck. Enligt svensk lag ska de bytas senast den 15 april. Man kan självfallet göra detta själv men många väljer att lämna in bilen på en verkstad som fixar det. Det är viktigt att vara ute i god tid när man ska byta däck, de flesta vill byta samtidigt – därför uppstår det ofta långa köer veckan fram emot detta datum.
Två väsentliga skillnader mellan vinter- och sommardäck
Det finns framförallt två stora skillnader mellan vinter och sommardäck. Den första stora skillnaden är sammansättningen av gummit som är olika. Den andra avgörande skillnaden är är mönstret och profilen i däcket. Gummit i däcket får inte bli för mjukt vid körning, vilket kan vara en risk vid varmare temperaturer. För att klara framförallt längre körningar med högre påfrestning på däcket krävs rätt däck för aktuellt väder.
Den andra skillnaden, alltså profil och mönster, har sommardäck ett mönster som ger bättre grepp och lägre rullmotstånd under sommartemperaturer. Skillnaden gör att bromssträckan blir kortare med sommardäck vid varmt väder. Det leder också till lägre bränsleförbrukning.
Kontrollera bilens mönsterdjup
Mönsterdjupen på däcken är också olika. Vinterdäck bör ha ett mönsterdjup på minst 4 mm medan samma siffra på sommardäck ligger på 3 mm. Enligt lag behöver sommardäcken ha ett minimalt mönsterdjup om 1,6 mm. Det är en standard inom om europa så att du kan känna dig säker när du åker till andra länder. När däcken slits och får ett mönsterdjup på under 1,6 mm behöver de bytas ut, kontrollera därför däckets mönsterdjup kontinuerligt.
Gör en kontroll av bilen
När du ändå håller på och byter däck kan det vara bra att göra en genomgripande koll på bilen. Inte bara kontrollera sommardäcken så att de fortfarande är fräscha men även undersöka bilens backspeglar, rutor, kylarvätska/bromsvätska samt notera om det uppstått rost någonstans. Rosten är väldigt viktig att hålla koll på – även under bilen.
Alla bilar rostar med tiden
Med tiden börjar alla bilar rosta och korrodera. Till att börja med ser inte snyggt ut men det är inte heller bra för en bil att rosta. Rosten kan uppstå på billacken, på karossen eller på underredet – oavsett var det sitter bör det åtgärdas, helst så fort som möjligt och av någon som är professionell.
Underredsbehandling är när man tar hand om underdelen av sin bil, ett arbete som kan vara svårt för en amatör att utföra. Enklast är att lämna in bilen på en verkstad som löser det åt dig. De har kunskapen och erfarenheten samt vet hur olika bilmärkens underreden ser ut och skiljer sig från varandra. Vid en underredsbehandling åtgärdas rostproblem på bilens undersida.