Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.
Har du hört talas om SEO eller sökmotoroptimering? Då vet du hur viktigt det är för att optimera att kunder når just ditt företags webbplats. SEO är komplicerat men med rätt stöd kan det bli din bästa marknadsföringsstrategi som gör att du maximerar ditt företags fulla potential. Vi berättar mer om hur SEO fungerar.
Vad är SEO?
För att kunna svara på frågan hur fungerar SEO behöver vi först definiera begreppet. SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och kallas på svenska sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att synas på ett bra sätt i sökmotorerna och komma så högt upp som möjligt i deras sökresultat. Om man syns på ett bra sätt i sökresultaten med relevanta sökord och intressanta texter så lär det leda till flera klick och besök till din webbplats. Genom att synas på Google på rätt sätt, och med en hög placering i sökresultaten, genereras mer trafik till webbplatsen, vilket i sin tur kan generera fler nya kunder.
Hur fungerar SEO
Överlag fungerar en sökmotor som så att när någon gör en sökning så försöker sökmotorn erbjuda det mest relevanta svaret baserat på en del hemliga algoritmer. Resultatet baseras på saker som din plats vid sökningen, vilket språk du angett och enhet. Här finns det knep att ta till för den som vill öka sin organiska räckvidd, så kallad SEO eller sökmotoroptimering. Se till att utnyttja dessa algoritmer till din fördel genom att hela tiden ligga steget före och leverera sådant som en sökmotor gillar. Sökmotorer uppskattar sidor som är användarvänliga. Många företag har fortfarande gamla hemsidor som inte är mobilanpassade, det vill säga webbdesignen inte är responsiv. Här kan du vinna mycket genom att uppdatera din hemsida. Ett annat tips är att snabba upp hemsidan så att den laddar fortare, ett enkelt knep är att se över elementen på sidan som kan tänkas sakta ner laddningen. Har du till exempel väldigt ”tunga” bilder?