Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.
Om du har en butik, klinik eller liknande fysisk butik så vill du definitivt synas i lokalområdet. Som du säkert vet är det inte speciellt kul att driva en butik om det inte kommer in någon och köper dina varor. Har du en gammal och välkänd affär i området så är det kanske inte något problem. Å andra sidan, om du är ny och inte så känd i området, kan det vara svårt att skapa den uppmärksamhet som behövs för att göra folk intresserade av vad du har att erbjuda.
Här får du tre tips på hur du får mer uppmärksamhet i lokalområdet, utan att behöva spendera en förmögenhet.
- Facebook annonsering
Det är ingen tvekan om att synlighet på Facebook betyder riktigt mycket. Speciellt utanför de största städerna är det möjligt att betala för reklam utan att det behöver ruinera dig. Det finns dock en aktivitet på Facebook som många gör men som inte alltid är en speciellt bra idé. Nämligen tävlingar där företaget ber användare om att kommentera, tycka om eller dela inlägget för att delta om utlottningen av en tjänst eller produkt. Ofta sprider sig dessa tävligar så att det inte längre är potentiella kunder som är tävlingsdeltagare. Då är det bättre att skapa riktad geografisk annonsering så att en bestämd målgrupp i ett bestämt område ser dig.
- Skyltar fungerar
I framtiden kommer vi förmodligen att vara minst så digitala som vi är idag och det är här du får de bästa marknadsföringsresultaten. Det betyder dock inte att du borde sluta med den analoga marknadsföringen. Studier som genomförts visar att vi fortfarande tittar på skyltar i stadsbilden. Därför är det en riktigt bra idé att sätta upp några ögonifallande skyltar, t.ex. snäppramar, framför eller i närheten av din butik. Strandflaggor är också populära alternativ eftersom de är tydliga och lätta att transportera. Var uppmärksam på att texten eller logon syns, även när det blåser. Även ett välplacerat brosciyrställ kan väcka nyfikna förbipasserandes uppmärksamhet.
- Var enhörningen
Det sista rådet kanske är väl ambitiöst men det fungerar. Det finns ett marknadsföringsmässigt uttryck, nämligen det att man ska vara enhörningen. Det kan ungefär översättas till att man ska skilja sig från mängden, så att dina potentiella kunder blir medvetna om att du finns. Det finns många olika sätt att sticka ut från mängden. Det kan vara en bra idé att kika på alla andra och se vad de gör, för att sedan göra något helt annat.